18.10.07

Soundtrack till ett bestånd av ytterrockar


Tír na nÓg brukade beskrivas som ett irländskt Simon & Garfunkel, själva sa de sig vara influerade av The Incredible String Band. För min del fungerar ingen av de referenserna (men möjligen Pentangle), däremot tänkte jag direkt på Tír na nÓg som referens till James Yorkston and the Athletes, när de dök upp för fem, sex år sedan.
James Yorkston sammanfattar emellertid problemet jag har med alldleles för mycket av all ny musik jag initialt intresserar mig för. När jag inte längre är debutalbumsbedårad och när både andra och tredje albumet passerat inser jag att där inte finns en enda låt som är i närheten av de äldre referenserna.

Det är, med andra ord, signifikativt att jag så gott som varje höst, precis när kölden börjar komma och jag ser över mitt bestånd av ytterrockar, aldrig nånsin spelar någon av James Yorkston hyfsat vackra hösthymner, men så gott som alltid plockar fram min Tír na nÓg-favorit, "Mariner Blues" från 1971.

Inga kommentarer: