23.9.07

Lyssnar på Asylum Choir...


...och fick plötsligt för mig att snabbt nedteckna konturerna av denna skruttiga itunes-halvtimme av mitt liv.
För tio minuter sen hade jag fortfarande inte en tanke på att skapa en personlig blogg, men det var då.
Eller, personlig och personlig. Här kommer jag endast att skriva om musik, och jag kommer inte ens att skriva särskilt personligt, snarare bara anteckna vad jag lyssnar på, och försöka skapa nåt slags stenografisk bild av ett subjektivt audio-universum där även mina egna musikprojekt, från Biljardakademien till Star Musical, får ett enkelt inrett hem.
Grejer som gått i dag, medan jag surfat, städat, diskat, fixat mat och läst: Asylum Choir II (Leon Russells BWO-prototyp?), Thin Lizzy, en lååång Stephen Stills-playlist (adderade den första live-LP:n samt Manassas-dubbeln häromdan), Artful Dodger från 1975, hela Mr Vegas "Hot it up", Catherine Howe, Deodato, M.I.A., Ted Lucas, Cluster & Eno, min sons tragglande med en Edvard Grieg-vals på piano, Sweelinck i Ton Koopmans respektive Glenn Goulds händer samt en Flo & Eddie som jag spelat upprepade gånger av det enda skälet att jag inte kan bestämma mig för om den "har nåt" eller inte.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skulle du rekommendera med Deodato?

/Jocke

Som om en popkritiker fått en stroke och långsamt börjat rehab-lyssna på musik igen... sa...

Hm... det jag lyssnade på nu var hans tidigaste 60-talsskivor, som jag aldrig hört förut. Mina gamla favoriter är Prelude och Deodato 2 från 1972-73, men de är ju väldigt acidjazziga. Den jag tycker mest om är "Percepcao" från samma period, som bara släpptes i Brasilien men kom i brittisk cd-utgåva i början av 2000-talet (utgången nu, tror jag) – sofistikerat romantisk instrumental vuxenpop, orkestrerad "på djupet". Inte som Jobim men inte heller så långt ifrån.

Anonym sa...

Tack! Ska leta efter detta.

Anonym sa...

god start