2.12.07

I stället för Roísín Murphy... Syreeta


Att produktionen på "Overpowered" var en onödigt hårt vävd puppa inser man när man hör samma låtar på Roísín Murphys nya livealbum (pressat i 1 500 ex inför hennes innevarande Englandsturné; går i bästa fall fortfarande att beställa härifrån) – det är ju ett band som spelar, rentav improviserar, tänjer på toner som över huvud taget inte existerade i studion. Och när jag hör det besinningslösa groovandet i "Let Me Know" öppnar sig en sån där märklig associationsbana som jag så ofta upplever med musik: en väg lyses upp som av en ledstjärna, eller blixtrande nervsynaps, och jag måste släppa allt och följa efter, rakt in i skivsamlingen, den här gången är det minnet av förstaspåret på en gammal disco-LP med Sylvia Striplin… som visar sig inte alls låta som Roísín Murphy-låten.
Men när jag passar på att rippa vinylen och lägga in i iTunes scrollar jag av en slump vidare från Sylvia till Syreeta och klickar i gång hennes "Keep Him Like He Is". Sällsynt sexig easy listening. Och hur genialt texttemat skänker tröst åt både den manliga och kvinnliga lyssnaren, varhelst i relationens tidsaxel de befinner sig.

Att hitta tillbaka till Roísín Murphy från Syreeta blir desto svårare. Hör bara:

Inga kommentarer: