3.11.07

Alisons farfar


Jag har blivit lite överrumplad av SVT:s "Mia och Klara", hade aldrig hört dem på radion utan tittade först med ett halvt öga och ett fullt bagage av fördomar, men fastnade snabbt och blev förälskad. Men i bakhuvudet svällde en tanke som störde tittandet – mellan varje scen tonade några instrumentala takter ur Elvis Costellos "Alison" upp, en av mina äldsta och största favoritlåtar, och den fixa idé jag inte kunde släppa var: vilken annan låt är det här? Det är ju inte bara "Alison"! Och jag hade aldrig tidigare tänkt på det, antagligen krävdes det en lösryckt instrumentalpassage för att just denna association skulle börja svälla i skallen…
Efter en hel del irriterat slitande i skivsamlingen (ungefär som man nästan kan skrapa sönder huden om det kliar tillräckligt mycket) fann jag fragmentet jag intuitivt hade fått i skallen:
Inledningen av Dobie Grays "Drift Away", Reggie Youngs karakteristiska gitarrböj precis innan sången kommer in.
De där undersköna lovarna som John McFee slår med sin gitarr i "Alison" är ett litet plagiat av vad Reggie Young gör där; jag kan tänka mig att inledningen på Costellos sångmelodi fick Young att associera till Grays hitlåt.

3 kommentarer:

Markus Amalthea Magnuson sa...

Varför finns det inga som helst kontaktuppgifter på den här sidan eller ens på Weird Science? Hur kontaktar man dig egentligen?

Anonym sa...

Maila mig gärna på kjell.haglund@mac.com.

Anonym sa...

Och, kan ju passa på att säga att jag snart blåser ordentligt liv här igen, efter att nystarten på Weird Science tagit all min bloggtid i några veckor. Ses snart.